Doorgaan naar inhoud
Gespreid betalen mogelijk! | Gratis verzending vanaf 50 euro
Gratis verzending vanaf 50 Euro. Gespreid betalen mogelijk!

Bird step huren: hoe werkt het Amerikaanse bedrijf? | Informatiegids 2023

  • Henri Verbeek
  • 15 Oct, 21
  • 12 May, 23
Bird step huren: hoe werkt het Amerikaanse bedrijf? | Informatiegids 2021

De Bird step is een innovatief idee op het gebied van 'shared mobility' en is dan ook in korte tijd uitgegroeid tot een wereldwijd actief bedrijf. Met deelsteps in een groot deel van Amerika en Europa hebben zij miljoenen gebruikers.

Het gebruiken van een Bird deelstep is dan ook erg gemakkelijk. Hiervoor dien je alleen de Bird app te downloaden, jezelf te registreren en een betaalmethode toe te voegen. Vervolgens ga je op zoek naar een elektrische step van Bird bij jou in de buurt en ontgrendel je deze door middel van een QR-code. Een ideale manier om de stad te verkennen.

bird deelstep logo

Wie is Bird?

Bird is een Amerikaans bedrijf dat is opgericht in 2017. Het bedrijf begon als een startup dat al direct heel veel steun kreeg van investeerders. Hierdoor konden zij hun bedrijf in korte tijd uit laten groeien tot een wereldwijd imperium.

Toen het in de Verenigde Staten al snel een succes bleek te zijn wilden ze zo snel mogelijk uitbreiden naar Europa. Vandaag de dag zijn ze dan ook actief meerdere Europese landen waar ze de drukke steden hebben voorzien van de Bird steps.

In welke landen is Bird actief?

Op moment van schrijven is Bird actief in veel delen van de Verenigde Staten en een groot deel van Europa. Naar eigen zeggen zijn ze nog niet klaar met de uitbreiding van hun vloot. Zo willen ze graag nog meer Europese landen betrekken bij het succes van de deelstep. Maar voor nu zijn ze actief in de volgende landen:

  • Verenigde Staten
  • Noorwegen
  • Zweden
  • Duitsland
  • België
  • Frankrijk
  • Spanje
  • Portugal
  • Polen
  • Oostenrijk
  • Tsjechië
  • Israël

Hoe werkt het huren van een Bird deelstep?

Het huren van een Bird deelstep is vrij eenvoudig. Hiervoor dien je de Bird app voor Apple of Android te downloaden. Vervolgens registreer je jezelf en voeg je een betaalmethode toe om je ritten mee af te kunnen rekenen. Maar om daadwerkelijk een Bird step te huren doorloop je de volgende stappen:

  1. Open de app en bekijk of er een Bird step bij je in de buurt staat;
  2. Navigeer jezelf naar de deelstep via de app en scan de QR-code om te de step te ontgrendelen;
  3. Als je met meerdere personen gaat rijden ontgrendel je de andere e-steps op dezelfde manier;
  4. Zodra je op bestemming bent aangekomen beëindig je de rit via de app en parkeer je de deelstep op een plek waar niemand er last van heeft.

bird deelstep huren

De kosten van een Bird step

De totale kosten voor het huren van een Bird step hangt af van hoelang je rit duurt. Zo betaal je een tarief per minuut en een standaard starttarief om de step te ontgrendelen.

Het starttarief bedraagt € 1,- en is het bedrag dat je standaard betaald om gebruik te kunnen maken van de elektrische step. Daarnaast betaal je een tarief per minuut wat in dit geval € 0,15 per minuut bedraagt. Dus wanneer je een rit van 20 minuten aflegt, betekent dit dat je in totaal € 4,- betaald. 
 Starttarief Tarief per minuut Totaal (rit van 20 minuten)
€ 1,- € 0,15 € 4,-

Wat moet je doen als er problemen zijn tijdens de rit met een Bird step?

Als je tijdens het rijden een probleem tegenkomt, beëindig je de rit en dien je een ticket in via de Help-functie van de Bird app. Bovendien kun je aan het einde van elke rit feedback achterlaten of Bird op de hoogte stellen van eventuele problemen die je tijdens het rijden bent tegengekomen.

Wat als je de rit niet kunt beëindigen en meer moet betalen?

In sommige gevallen kun je de rit niet beëindigen. Hierdoor is het mogelijk dat je meer meters moet afleggen, wat kosten met zich meebrengt. In welke situaties dit zich kan voordoen hebben we hieronder voor je uiteengezet:

Een slechte internetverbinding 

Je kunt last hebben van een slechte internetverbinding op het moment dat je de rit wilt beëindigen. Bird heeft hier geen invloed op en kan dus ook weinig betekenen in deze situatie.

Het kort inschakelen van de vliegtuigmodus en vervolgens uitschakelen om je telefoon opnieuw te laten proberen verbinding te maken, kan soms helpen. Hulp nodig? Neem contact op met de klantenservice van Bird om tot een oplossing te komen.

Je staat niet op een parkeerplaats

Volgens lokale regels moeten de stepjes in verschillende steden parkeren op aangewezen plekken. Deze parkeerplaatsen worden aangegeven met een  "P" symbool op de kaart in de Bird app. Sta je wel op een parkeerplaats maar geeft de GPS iets anders aan in de app? Neem dan contact op met de klantenservice.

Je staat in een niet-parkeren gebied

In sommige steden is het voor Bird verplicht om niet-parkeren zones te hanteren, dit wordt gedaan om te voorkomen dat er chaos en ergernis in het verkeer ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan veel fout geparkeerde steps in drukke straten waardoor ongelukken kunnen plaatsvinden. Bird heeft deze niet parkeren zones aangegeven op de kaart in de app.

Sta je op dit moment in een niet-parkeren gebied en wil je de step daar neerzetten? Dan is het zaak dat je eerst het niet-parkeren gebied verlaat om te kunnen parkeren. In sommige situaties kan dit ervoor zorgen dat je flink wat extra meters moet maken, wat extra kosten met zich meebrengt.

Echter is Bird vaak coulant en kan er via de klantenservice gekeken worden naar een passende vergoeding. Via de app kan er contact worden opgenomen met deze klantenservice om een oplossing voor het probleem te vinden.

Wat te doen als een Bird step in de weg staat?

Maak in de app een melding door te navigeren naar het 'gevarendriehoek-icoon' linksonder. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een melding van het probleem te maken. Daarbij kun je contact opnemen via de website.

Wat zijn de toegelaten ride zones en parkeerplekken?

De kleur paars wordt gebruikt om zones aan te geven waarin rond gereden kan worden. Als je buiten de zone komt, kan de step snelheid gaan verminderen. Vermijd de rode en grijze zones op de kaart. In sommige van deze gebieden kunnen zowel parkeren als rijden verboden zijn.

Als een voertuig de operationele zone verlaat, moet je het terugbrengen om verder te rijden en/of te voltooien.

Om te vermijden dat je routes neemt die je buiten de operationele zone brengen of door gebieden waar parkeren of rijden verboden kan zijn, raden wij aan om een goed kijkje te nemen naar de kaart in de app.

Hoe kun je jouw abonnement stopzetten bij Bird?

Via de optie Bird+ in de Bird-app kun je altijd de gratis proefperiode of een abonnement beëindigen.

De diensten van Bird eindigen automatisch als de gratis proefperiode tot zijn einde komt. Alle diensten blijven beschikbaar, ook wanneer je een betaald lidmaatschap hebt opgezegd, tot het einde van de abonnementsperiode waarvoor je al betaald hebt.

Is er een betaling afgeschreven terwijl je geen abonnement meer hebt? Neem dan contact op met de klantenservice om een passende oplossing en mogelijke terugbetaling te regelen.

Hoe kan ik een probleem melden aan Bird?

Ondervind je hinder van een verkeerd geparkeerd Bird-voertuig? Of lukt er iets niet met de betaling? Dit kun je melden aan Bird via de volgende manieren

Maak in de app een melding door te navigeren naar het 'gevarendriehoek-icoon' linksonder. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een melding van het probleem te maken.

Via de website kunt u contact opnemen met Bird. Dit is mogelijk via het hulpcentrum of door een mail te sturen naar hallo@bird.co.

Wanneer je te maken hebt met een veiligheidsincident of er wordt geen rekening gehouden met de veiligheidsrichtlijnen, dan is het zaak om contact op te nemen via +32 78 077 298 of via het emailadres safety@bird.co.

Krijg een gratis rit cadeau

Je kunt iemand toegang geven tot jouw unieke "verwijzingscode" via de Bird-app. Na het downloaden vind je deze unieke code in de app om te kunnen gebruiken.

Gaan jullie met z'n tweeën of meer de rit maken? Deel vóór de eerste rit deze code (te vinden onder het "cadeausymbool" rechtsboven in de app) met je vrienden om €5 gratis tegoed te ontvangen.

Welke e-step gebruikt Bird?

Wil je graag zelf een Bird step kopen? Dan kan dat tegenwoordig. Bird maakt gebruik van eigen ontwikkelde e-steps. Vandaag de dag hebben ze al drie verschillende varianten ontwikkeld, namelijk de Bird One, Bird Two en Bird Three. 

Sinds de zomer van 2019 is het mogelijk om zelf een Bird One aan te schaffen. Echter zit hier een redelijk prijskaartje aan vast van $ 999,-. In dat geval is het wellicht slimmer om op zoek te gaan naar een iets goedkopere elektrische step door eens een kijkje te nemen in onze webshop. Hier bieden we namelijk diverse modellen aan van hoge kwaliteit.

Bekijk ons gehele assortiment

Hallo, mijn naam is Henri Verbeek. De eigenaar van Nr1elektrischestep.nl. Ik heb een echte passie voor elektrische steps en het helpen van klanten met de best mogelijke klantervaring.

Ik hou ervan om nieuwe manieren te vinden om het leven van mijn klanten eenvoudiger te maken. Of het nu gaat om het bieden van een goede klantenservice of het reviewen van nieuwe producten, ik streef er altijd naar om de klant op de eerste plaats te zetten.

Henri Verbeek - Eigenaar Nr1elektrischestep

Foto support medewerker
Vorig artikel Heb je een rijbewijs nodig voor een elektrische step?

Een opmerking achterlaten

Opmerkingen moeten eerst goedgekeurd worden voordat zij verschijnen

* Verplichte velden